Hjem fra Italien!

HJEMKØRSEL, 10 tips mm til hjemturen.

Mange danskere er kørt i bil til Italien, og nu skal vi hjem igen. Her er mine erfaringer fra 20 års hjemrejser, nordpå, ikke sydpå!

Der er stort set kun tre pas at bruge på hjemturen til Danmark, Sankt Gotthard/San Gottardo, San Bernardino og Brenner-passet ( Og så enten via fjernpasset (se nedenfor) eller München). Derfra via Hamborg eller til Rostock/Warnemünde.

  1. De mest veludrustede tankstationer overhovedet finder man på Brennervejen i dennes begyndelse, alt muligt kan man få, vin og olivenolie til halvpris, lokale madvarer, tingelttangel og smarte bilting. Husk også, at i Italien koster kaffe ved baren 1 euro, dvs 7,50 kr. Ikke 20 eller 40 kr som kaffe koster straks man kommer ind i Schweize eller Østrig. Bortset fra dette, så skal man aldrig købe sin benzin på motorveje, den koster ca 50 øre mindre pr liter på alm. tankstationer. Så hvordan kan man det, når man er spærret inde på en motorvej i Italien med komplicerede og tidskrævende udkørsler, og svaret er, at man ikke kører af for at spare 10-20 kr, men man fylder op inden man kommer på.

Der er en officiel genvej vest for Verona, nemlig afkørslen PESCHIERA, det er også afkørseln til Gardaland, en god forlystelsespark, og flere badelande. Det er en vanvittig kompliceret afkørsel, nyd den, men samarbejd og bevar hovedet koldt, og så vil det heller ikke være værre at komme igennem Peschiera! Man drejer og drejer og ind og ud og kører så langs motorvejen i lang tid, inden man drejer nordpå og kører ad en ”motorvej”, som stopper i en kæmperundkørsel ved AFFI, der er der en kæmpe tankstation. Hvilket der også er i Peschiera. Hvorfor italienerne ikke har forbundet denne vej med selve motorvejsnettet skyldes givetvis intern institutionskrig, enhver statsinstitution bekæmper alle andre, sådan er det jo 🙂

  1. Når man så er færdig med opkørselen til Brennerpasset, kommer der på det sidste snævre stykke i bjergene en ny betalingsvej. Nemlig selve passets motorvej (9€). Dette er en ny oplevelse, Stejle bjergsider, hvor vejret skifter fra et dalplateau til det næste. En gang så jeg to minutter inde i et gigantisk tordenvejr en motorcyklist kæmpe for at finde regntøjet frem, åbnende alle kufferter og udsættende alt for styrtregnen har han fået regntøjet på til sidst. To minutter længere fremme skinnede solen, rundt om en bjergside. AK, stakkelks mand ;-Sydtirolske østrigske nationalister skal ogdå liiige markere sig med rød-hvide skodder mm. Efter 1 verdenskrig, hvor Italien holdt med England og Frankrig ( Hemingways “Farvel til Våbnene”), blev de nærmest påtvunget Sydtirol som krigsbytte. Italien mente, at de kun ville få problemer ud af disse bjergbønder, og det har de fået! Der er to områder,, en politimand skal vælge mellem gøre tjeneste i en periode under uddannelsen, Sydtirol og naturligvis Sicilien. Italien tog tilsidst området, fordi grænsen ved vandskellet ville forhindre østrigerne i at forgifte vandet i en ny erobringskrig (!!). Østrigerne har angrebet Italien flere gange end svenskerne og danskerne har angrebet hinanden, og hvor mærkeligt det end lyder, så var forgiftede vandløb en metode, der blev brugt med vilje i middelalderen. Nu om dage forgiftes vandløbene jo også, men med vilje som i Middelalderen, Men med vilje, jo ;-(

Der er lige en detalje. Når man passerer grænsen skal man holde udkig efter bænkene. Ved hver eneste grænse, på nær til Danmark pga DF, står der to bænke, eller flere. På disse sidder de titusindvis af embedsmænd, som EU afskaffede ved indførslen af det indre marked. Overalt på grænserne mellem alle landene blev stempelsvingere hos toldvæsenet og speditørerne fyret, op imod måske 500.000 tusind bureaukrater uden nogen som helst fornuftig funktion røg ud. Arbejdsløse sidder de nu på bænkene og taler om de gode gamle dage. Og uset af alle journalister, fjernede EU således langt langt langt flere elendige og nærmest onde folk med blå højre pegefingerspidser fra dårlige kuglepenne, end der arbejder i Bruxelles. Jubii!

Og i dag, hvor de stadig er ukvalificerede til at arbejde, men ikke til socialhjælp, har de så lavet et grænseoverskridende netværk af øldrikkere. Hvedeøl er foretrukket af bayerske grunde.

  1. Brennerpasset ender med Europabroen, som er en smal lang 6-sporet motorvejsbro. Den har haft afgørende indflydelse på den økonomiske udvikling i Europa, La Dolce Vita og det tyske Wirtschaftswunder var ikke blevet det samme uden denne bro. I Danmark fik broen til Langeland alle til at køre væk, nu de kunne, eller broen til Nyord kostede mere end nye huse til alle beboerne på den lille ø. Så broer kan have mærkelige effekter. Europabroen har næsten kun haft positive effekter, bortset fra for de stakkels arbejdere, der drattede ned og blev dræbt ved bygningen.
  2. Inde i Østrig skal man tage Fernpasset. Kør til venstre og så til hjre efter 37 km ad et langt, lavt og snoet pas, der fører op til Autobahn A7 i Tyskland. Tag den vej for det første kan man så med en ganske lille omvej (kun 13 km længere kørsel) få besøgt det første forsøg på at kopiere et eventyrslot fra Brdr. Grimm. Det ligger 74 km fra afkørslen til Fernpasset. Mange siger, at det er Disneys eventyrslot, men selve slottet er selv en tilsvarende kopi af rigtige slotte. Det er i øvrigt en myte, at gamle slotsruiner er blevet til ruiner, fordi tårnene er blevet fjernet efter at de frelste og langhårede jomfruer selv blev fruer. Det passer ikke, ruinerne skyldes ikke hævngerninger fra disse langhårde jomfruer!

For det andet er A7 den vej, der for langt det fleste danskere er vejen hjem fraItalien, hvad enten det er f.eks.fra Milano eller fra Toscana. Hamborg er som en flaskehals, både ruten til København og til Holstebro. mm.

Det er den billigste tur hjem, hvis man helt undgår de østrigske motorveje, det koster immervæk 67 kr at køre de 74 km fra Brennerpasset til afkørslen til Fernpasset. Samtidig er der penge at spare ved at fylde op på de billige stationer langs den normale landevej!

For det tredje er navnet skønt, oversat betyder det jo Fjernpasset, og det vil den modsatte vej være det første og fjerneste pas fra Danmark. Her starter/slutter Alperne for alvor! Bare at sige, at man er kørt over Fjernpasset på vej hjem, romantisk, eventyragtigt, skønt!

  1. I Østrig er der den motorvejsafgift, ( 67 kr for 14 dage, 194 for 2 mdr ) som Tyskland indfører om få år, og Danmark så indfører 10 år senere. Danmark har jo generelt som trafikpolitik at gøre som Tyskland – men 10 år senere, hvorfor ? Jeg gætter på, at rapporterne om Tysklands trafikpolitik bliver sendt pr brev stadig væk. Så kommer de jo først 10 år senere J. Mange tror, at postens upålidelighed er noget nyt, nej, sådan har det altid været, men i det små. I slutfirserne kørte jeg ind til postterminalen i København med breve til vores systue i Herning. Vi havde i dagens og aftenes løb lavet to breve til fabrikken, en stor kuvert og en lille kuvert, og jeg gav personligt begge kuverter til den samme mand inde i posttoget. Toget kørte direkte til Herning, og næste dag fik fabrikken så den lille kuvert, mens den store blev holdt tilbage en dag. Hvorfor det? Jeg fandt aldrig ud af det, men år senere mødte jeg en gammel studiekammerat, der i mellemtidne havde været generaldiretør for Post- og Telegrafvæsenet. Jeg ville så spørge ham om det, men han kunne ikke huske mig. Så jeg siger nu, at hvordan kan man sætte en mand i spidsen for noget som helst, hvis han ikke er klogere, end at han har glemt mig? Og det burde man heller have gjort naturligvis. Quod erat demonstrandum

 

  1. SAN BERNARDINO og SAN GOTTARDO

Disse to pas hænger sammen i den sydligste spids af Schweiz, på Chiasso-Lugano motorvejen. Her skal man købe en helårsmærkat til vinduet, 280kr. Der er schweizerne enkle, alle skal have et helårspas, eller må man ikke køre på motorvejene, og ingen tør lade være, for ingen vil lege med schweizisk politi! Jeg har en gang kørt fra Geneve til Bregenz uden mærkaten, kun ad små veje, det var faktisk sjovt at skulle finde alle de gamle bjergveje for at undgå motorvejene. Det tog så en hel søndag, så det er ikke noget, man bare gør, men en sport man kan skrive om på en blog 30 år senere.

Det er altså billigere at tage gennem Schweiz end ad Brennerpasset, men det er håndører, for stort set alle bør tage den korteste vej, hvem vil køre i timer for at spare 67 kr?

Men kommer man sydfra vil det være billigere at tage San Gottardo, fordi man så sparer disse 67 kr i Østrig. San Bernardino-vejen ender med at køre fra passet og hele vejen til Bodensøen langs Rhinen, det sidste stykke delvis langs Liechtenstein, som man kun bør tage til, hvis man skal, eller hvis man vil se det, en gang er nok. En grimmere by kan næsten ikke findes, og vejen vider nordpå er ikke en motorvej. Fyrsteslottet no-go, fordi han bor der. Der er kun betonhuse at se. Og så indbyggernes dumme grind, de tror de har fundet fidusen. Og så længe det er rigtigt, kan man med god sam-vittighed holde sig væk! Så jeg bliver på den schweiziske side. Tidligere var Schweiz et land med meget billig benzin, bl.a. fordi der stort set ingen moms er i Schweiz. Men Schweiz devaluerede, og nu er benzinen billigere i Østrig og Tyskland. Italien har afgift, så der er benzin og diesel ca 20 cent dyrere, 1,5 kr/l mere! Så det generelle tip er, at købe nok til lige at kunne komme ind i hhv Tyskland eller Østrig. Dette er det lykkedes for mig en enkelt gang, men er det et succeskriteriuem at køre 2 x 1500 km over grænsen til Italien, og så prale af, at man slet ikke kørte bil i Italien? Nej, det er det ikke!

San Gottardo er ofte spærret af kilometer lange køer af turister, alle kører samtidig, og sikkerheden er i højsædet, og tunnelen er kun tosporet. Når man kommer til Lugano bør man straks checke i Google Maps på sin telefon og se, hvordan situationen er ved passet.

  1. BONUSTIP

Hvis man SKAL gennem Gottardo, og der er 10-20 km kø af andre nordkørende turister, kan man køre fra i Quinto (9,5 km fra tunnel) eller Faido, (17 km fra tunnel). Derpå kan den lurvede personage køre ind på motorvejen foran køen ved Airolo eller videre over passet, et af de kedeligste pas at passere (!) fordi vejen er så bred og hurtig.

Mens man alligevel er på vej til at snyde køen, kan man måske fylde op på en station på den gamle hovedvej, man kan så lade som om, at det var derfor man kørte af 🙂

  1. Nord for San Gottardo spidser kampen mellem transitkøernes og byernes økonomi til. Luzern vigtigste indtægtskilde er udenlandske turister, der kører galt. Næsten den vigyigste. En enkelt nat kan der være 10 uheld pga vejarbejde, og der blitzes løs. Hvert uheld koster andre landes forsikringsselskaber og chaufføren op til 250.000 kr. Det er ikke for sjov eller opdigtet. Disse penge går til nye biler , til meget grundig oprensning af motorvejen, gebyr for at få det hele ordnet , bøder og alt det, man køber i byen, mens man venter på morgenens fremkomst og autoudlejningens åbing osg sluttelig det ekstra gebyr, som returneringen af udlejningsbilen koster. En enkelt nat, hvor jeg altså kørte op i to (!) biler foran mig, indkasserede Luzern mindst 2,5 mill kr. fordi 10 biler kørte op i hinanden før byen, og dertil kommer alle andre motorvejsuheld den nat. Jeg var kun et sted. Schweiz har m.a.o. besluttet sig for en anden poltik end Østrig, som er sure over, at folk kører igennem landet. Schweiz vil tjene penge på det! Enkelt og effektivt, og så kan de sure østrigske nattevagter på tankstationerne får lov til at sælge dyr benzin og Red Bull på tilbud nok så meget!. I Schweiz smiler de og er venlig, og de tager imod alle typer kort.

Jeg kunne ikke leje en bil om aftenen, der var lukket, så det kostede hotel og restaurant, og næste dag åbnede udlejningen af den samme mand det samme sted. På en eller anden mærkelig måde giver det respekt, at man så ublufærdigt scorer kassen på elendige chauffører, og så mig, jeg er jo en fantastisk chauffør, der bare lige var uopmærksom 🙂 !

Og jo, Schweiz har en aftale med Danmark, man kommer til at betale bøder fra Schweiz. En gang kom en politist fra Køge ind til mig i Køb-K med pistol ved bæltet og ville have 500 kr til Schweiz! Schweiz sker ingen midler, specielt ikke de danske, for at få sine penge. Danmark betalte politistens løn, og jeg betalte aldrig pga en juridisk finte. Men da Danmark takket være DF er et uafhængigt land, så skal danskere ikke betale en eneste bøde fra alle de sydlige EU-lande, bortset fra hvis man bliver taget. Så kør efter hastighedsgrænserne i Schweiz. Og mens vi er ved dette, er det kun Basel, der har flere kameraer end Luzern, mens i øvrigt Chiasso og hele den italienske trekant tager på det med hastighederne på vejen med italiensk ro. Jo, der blitzes ved trafiklys som overalt i Schweiz, men ellers ikke i varmen ved Lugano.

Bortset fra, at priserne på benzin er for høje på de schweiziske tankstationer, så har de et kæmpeudbud af meget tillokkende schweizerting. Alle mulige knive, kopper, chokolader med reliefkort, alt æstetisk flot og munden løber i vand. Men også i Schweiz tager de nu penge for at bruge toilettet.

  1. Og tilbage til lille San Bernardino. Vil man køre den nemmeste vej fra Milano til Hamborg, er det denne. Et lille stykke i bjergene er motortrafikvej, med 80 km/t, mange sving, mange dale, mange helt fantastiske stejle og dybe kløfter med flotte graner, udsigten fra broerne er uvurderlige og korte, kør langsomt over de fem broer og nyd synet. Derfor bor Schweizerne i Schweiz, de valgte først, senere kom alle andre stammer, men da var pladsen i bjergene taget! Og kør altid efter hastighedsgrænserne i Schweiz, kameraerne er usynlige og politiet venter stille og rolig på dig på den anden side af passet, og med vanlig effektivitet tager schweizisk politi mod alle typer kreditkort. Jeg har en gang måttet kører ½ time bag en tyske politivogn midt om natten i Østtyskland for at finde en vekselautomat. Hvorfor, fordi STATER er så nærige, de vil ikke betale gebyrer til bankerne.

Så undgå bøden, og undgå at få køreforbud i Schweiz, hvilket man nemt får, hvis der er to i bilen, når man kører for hurtigt.

9. Videre mod Bregenz, Østrig passerer man netop en tankstation Heidiland, hvem kender den historie nu om dage? Om en pige ved navn Heidi?

Som nævnt følger vejen Rhinen, og på det sidste stykke mod Bodensøen er denne flod fint inddæmmet, på den måde sikres det, at oversvømmelserne sker i Tyskland, og Schweiz og Østrig får to dale med plads til landbrug og industri. Jævnfør bemærkningerne om forgiftning af vandløb længere nede.

Det billigste er at køre gennem Bregenz, man kører fra i Lustenau og drejer til venstre inde i Østrig, og der er ingen kontrol ved udkørsler fra Schweiz, tag bare en ekstra flaske med! Det tagerca 1/2 time mere end på motorvejen, man sparer de 67 kr til mærkaten og man sparer på benzinen. Tag første tank på højre eller sidste på venstre, disse er de to billigste. Bregenz er en vigtig by i Europa, der er stadig en tøj med kun luksustøj på enorme arealer og med filialer. Den føromtalte slette mellem bjergen og floden er et rigt landbrugsområde med meget industri og mange penge. Kvinder kan med fordel købe ind i Wolfords fabriksbutik, og Wolford strikes i Bregenz, et østrigsk verdensbrand, nogle af de bedste ting til kvinder i verden. Vi mænd kan med fordel gå med ind i butikken, for alt vises på flotte fotografier, meget æstetisk tiltalende. 🙂

Efter at have købt diesel til 1,10€ i stedet for som i Italien til 1,35€, kan man spare videre ved inde i Sydtyskland at købe mcDonalds Autobahnburgers fra en drive-in, husk evt (dijon-)sennep hjemmefra, for sydpå findes sennep ikke.

10. ANDRE PAS:

  • SANKT BERNHARD – det med hunden, men det fører ikke andre steder hen end til Schweiz, dybt og langt inde i bjergene, og det koster penge at køre gennem det pas. Hvorfor det skal koste penge, kan jeg ikke forstå. Der er få kunder, og på nordsiden er der kun et lille skiområde med tre lifter, med den finte, at man kan løbe ned i Schweiz og tage bussen gennem passet og betale igen. Der er i øvrigt ingen hunde noget sted, bortset fra overdimensionerede statuer. Men man kan overnatte og drikke cognac, hvorfor ikke? Og hvorfor?
  • STELVIO Top Gear kaldte dette verdens bedste bilvej, indtil de kom til Transsylvanien, men derfor er den stadig god, og bedre end San Bernardino. Meget indviklet at komme derop, det er ingen genvej, og turen virker absurd indviklet. Der er en lille finte, for der er ikke moms deroppe. Årsagen til dette er, at det er så svært at komme derop. Så kunne momsen passende også sættes ned på Bornholm. Altså, man skal i gennem et andet land først, hvor svært kan det blive?!
  • Splügenpass, der kommer man, hvis man vil tage the scenic route langs Como søen. Ved Cernobbio skal man sørge for at køre ind i Cernobbio, ellers ender man i en tunnel, der giver ro til alle de flotte villaer på den smalle vej, dem man har valgt vejen for at se! Her er især broerne over vejen sjove. Og måske kan man se George Clooney med gravid kone?
  • Simplon, kendt i Milano fra Piazza Sempione, er den eneste helt gratis vej uden autostradagebyrer. Passet er flot. Før passet kan man tage toget til Sherlock Holmes dalen, via Brig i Rhone-dalen kører man på gamle bilvogne bag toget gennem bjergene til Kandersteg og videre ned ad dalen til Reichenbach-vandfaldet, hvor Sherlock Holmes ikke blev dræbt alligevel. Eller man kører over Simplon, hvorpå man til højre har den største koncentration af pas i Europa, eller til venstre en laang dal ned til Geneve-søen.
  • Østrig, ja, man kan køre via Østrig, og faktisk også Slovenien Helt østpå op igennem, Østrig, så enten via München til Warnemünde-færgen, eller gennem Prag og så til færgerne til Danmark. Slovenien briger dig længere østpå.

 

Tyskland, Østrig, Frankrig og Slovenien er mere et afsnit eller to værd. Denne blogpost blev rigelig lang, så jeg skriver om Tyskland og mange flere detaljer om ovenstående senere.

Man kan også sejle til Grækenland og køre langs Adriaterhavet til Trieste, hvorfor ikke?

Niels, 26 april 2017

 

 

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Blog på WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: